Wednesday, December 30, 2009

Free Al-Quran application for iPhone

  • alQuran by alMubin.com -> Free Quran + Malay translation & over 100 more free translation.
  • myQuran - Indonesia by biminaSoft -> Indonesian translation from DEPAG RI with their infamous *footnotes*! 
  • Al Mus'haf - a realistic paper book style quran! page layout and numbering mostly like the Arab Saudi printed version quran. no translation provided.
  • iQuran (free) by Guided Ways Technologies -> Free Quran with english translation, Malay translation and many more is provided with pro version (if i'm not mistaken). 
Terjemahan Sahih Muslim Kitab : KITAB SEMBAHYANG ORANG MUSAFIR DAN MENGQASARNYA, Bab : Bab Keistimewaaan Orang Yang Menghafal Al Quran, http://www.mymasjid.net.my/sahih-muslim/index.php?mod=show_matan&hadith_bab=239
Hadis Abu Musa Al-Asy'ariy r.a katanya: 
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran ialah seperti perumpamaan buah utrujah iaitu buah yang berbau harum dan rasanya enak. Manakala perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al-Quran ialah seperti buah kurma, tidak ada baunya akan tetapi rasanya manis. Adapun perumpamaan orang munafik yang membaca Al-Quran ialah seperti buah Raihanah iaitu buah yang berbau harum tetapi rasanya pahit. Sedangkan perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Al-Quran ialah seperti buah hanzhalah (peria) iaitu buah yang tidak ada bau sama sekali dan ditambah pula oleh rasanya yang pahit.
 

No comments: