Friday, February 05, 2010

bersabarlah dengan ujian...

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah, Ayat 155)

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (Surah Al-Baqarah, Ayat 156)

Hikmah di sebalik musibah, Bicara Agama, Arkib Utusan Online 12/12/2008
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1212&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm
Apa pun bentuk bencana atau musibah yang melanda, pada hakikatnya ia memiliki peranan yang besar dalam mendidik jiwa kita.

"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya." (Surah At-Taghabun: 11)

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Mereka yang banyak menerima ujian itu ialah para nabi, siddiqin dan salihin, kemudian mereka yang mengiringi..."

Segala ujian itu seharusnya ditempuh dengan penuh kesabaran kerana ini akan mendekatkan lagi dirinya kepada Allah SWT. Ingatlah bahawa Allah sentiasa bersama orang yang sabar.

"TABAH DALAM MENGHADAPI UJIAN", Khutbah Jumaat - 18 JANUARI 2008, JAIS
http://www.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=522&Itemid=1

Kemanisan Dalam Ujian, Minda Tajdid, Dr Asri
http://drmaza.com/home/?p=967

No comments: